MUDr. Barbora Müllerová

Osobní a duchovní rozvoj + cesty ke zdraví = celostní přístup

Důležité upozornění - z osobních důvodů je momentálně provoz webových stránek omezen.

Antidepresivní a psychiku stabilizující omega-3

Pokud máte psychické potíže či jen trpíte různými rozladami, pokud procházíte intenzivnější transformací či potřebujete podpořit „výkon“ svého mozku, máte-li malé děti, jste těhotné či kojíte, detoxikujete se, pak čtěte.

O tom, že omega-3 mastné kyseliny mají antidepresivní účinky, které byly dokonce v Americe prokázány klinickými studiemi, jsem se dozvěděla docela nedávno, zhruba před rokem. Musím říci, že mě tato informace velmi zaujala vzhledem k tomu, že poslední roky procházím intenzivní transformací, která na mě klade velké nároky. A klade nároky také na moje tělo, které musí zvládat velké energetické výkyvy.

A tak se snažím svému organismu připravovat co nejlepší podmínky, aby můj vnitřní růst probíhal co nejhladčeji. Takže jsem tuto informaci velmi uvítala a jala se vyzkoušet účinek těchto velmi prospěšných tuků sama na sobě.

Vědecké studie jsou samozřejmě dobrá věc, i když mají svá úskalí (ale o těch dnes nechci psát), ale pro mě je vždy nejdůležitější mé vlastní poznání, to, co si vyzkouším a ověřím sama na sobě. Jsem citlivá na energie a vliv stravy, takže zjistím obvykle velmi rychle, zda to funguje či ne.

Musím říci, že účinky omega-3 mastných kyselin jsou skvělé. Cítila jsem jejich blahodárný vliv již od prvních dní. A od té doby jsou trvalou každodenní součástí mé stravy. A doporučuji i vám, abyste je sami na sobě vyzkoušeli. Nemusíte možná cítit jejich účinky hned tak jako já, ale věřím, že se vám s nimi bude dařit lépe.

Samozřejmě že důležité je pracovat se sebou i v dalších rovinách, ale zdravé tuky mohou být našimi skvělými pomocníky.

Asi si teď kladete otázku, kde tyto blahodárné tuky najdeme.

Je potřeba uvést, že pro lidský organismus jsou některé omega-3 mastné kyseliny esenciální, což znamená, že si je naše tělo nedokáže „vyrobit“ z jiných tuků. Musí je tedy přijímat přímo ve stravě. Část těchto blahodárných tuků najdeme v rostlinné stravě a část v živočišné, přičemž je potřeba přijímat omega-3 mastné kyseliny z obou zdrojů, protože jen rostlinné či jen živočišné zdroje neobsahují všechny esenciální omega-3 mastné kyseliny, které potřebujeme (snad vyjma mořského fytoplanktonu, který jako jediný rostlinný zdroj by měl obsahovat i omega-3, které se jinak nacházejí jen v živočišných zdrojích).

V dnešní průmyslově upravené stravě je omega-3 mastných kyselin poskrovnu. To tedy znamená, že běžně se stravující člověk jich ve své stravě nepřijímá dostatek. A co teprve člověk, který prochází náročným životním obdobím, ať už jsou jím psychické obtíže či intenzivní transformace. Ten potřebuje těchto zdravých tuků ještě mnohem více.

lněná semínka a lněný olej

Také děti, těhotné a kojící ženy potřebují přijímat zvýšené množství omega-3 mastných kyselin. Jsou totiž skvělé pro vývoj mozku a jeho harmonické utváření. A v neposlední řadě také vy (i já), kdož detoxikujete svůj organismus, můžete mít velký prospěch z účinků omega-3 mastných kyselin. Podporují cirkulaci a tekutost krve a tím mobilizaci (rozpohybování) toxických látek, které pak mohou být snadněji z organismu vyloučeny.

Nejlepšími rostlinnými zdroji omega-3 mastných kyselin jsou olejnatá semínka – lněné semínko, konopné semínko, chia semínko a také vlašské ořechy. Nutno zde zmínit, že jsem nedávno četla informaci, že běžně prodávané moderní odrůdy lněných semínek mají oproti původním odrůdám mnohem nižší obsah omega-3 a mnohem více omega-6, kterých máme v naší stravě  nadbytek. Omega-6 mastné kyseliny v nadbytku působí prozánětlivě, o což jistě nikdo z nás nestojí.

Já osobně jako nejlepší zdroje omega-3 používám lněný olej Rapunzel a konopný olej stejné značky. Musím říci, že jsem zatím nezjišťovala, zda odrůda lněného semínka, z něhož je tento olej lisován, obsahuje dostatek omega-3. Ale tento výrobce velmi dbá na kvalitu výsledného produktu, a tak věřím, že olej skutečně obsahuje to, co se o něm na obalu píše. Tyto oleje jsou prodávány v papírových krabičkách, aby bylo zamezeno přístupu světla, jsou tedy hodně opečované, aby jejich kvalita byla co nejlepší.

vlevo lněný, vpravo konopný olej Rapunzel

Oleje obsahující vysoké množství omega-3 mastných kyselin však podléhají rychlé degradaci – velmi snadno a rychle oxidují (žluknou). Je proto potřeba vybírat ty nejkvalitnější výrobky, abychom svůj organismus nezatěžovali „žluklými“ tuky. Mám se žluklými tuky osobní zkušenosti, před časem jsem si koupila žluklý chia olej.

Oleje od Rapunzel jsou lisovány a baleny v prostředí s minimem kyslíku a jsou skutečně velmi čisté a kvalitní. Takže ty mohu doporučit. Je však nutné, aby byly v obchodě a pak i doma skladovány v lednici. Nekupujte oleje, které jsou v regálech při běžné teplotě, ty bývají žluklé. A také je zkonzumujte co nejdříve.

Nutno zmínit, že lněný olej nemusí každému chutnat. Mně osobně nechutná, a tak ho jím jako lék. Dám si olej na lžíci, polknu a hned zapiju vodou. Takhle ho zkonzumuji v pohodě. Oproti tomu konopný olej mi chutná moc, je výborný do salátů. A také ho jím jako lék, pokud zrovna nedělám salát.

Nejbezpečnější je přijímat rostlinné omega-3 přímo v semínkách. Já si je dávám do smoothie (ideálně předem namočená), kde se krásně rozmixují a mé tělo si z nich vezme maximum. Používám lněné semínko, konopné a chia. Nekupujte však drcená lněná semínka, bývají také již částečně žluklá. Pokud si nemixujete smoothie, můžete si nenamočená semínka čerstvě umlít třeba v elektrickém kafemlínku. Či je podrtit. A nebo velmi dobře rozkousat. Pokud je sníte nerozkousaná, projdou zažívacím traktem, aniž byste z nich zdravé tuky získali.

Živočišné omega-3 můžeme získat z vajíček (žloutků) slepic z volného chovu, které mají možnost konzumovat trávu. A také z másla vyrobeného z mléka volně (na zelené trávě) pasoucích se krav. Tyto zdroje však nejsou běžně pro každého dostupné. I když i tady se situace lepší. My kupujeme české bio máslo stloukané z mléka volně pasoucích se krav, které je výborné. A občas se nám zadaří sehnat i kvalitní vajíčka.

Velké množství živočišných omega-3 mají mořské ryby a plody. Ovšem v dnešní jedové době nejsou běžné ryby a jiné mořské potvůrky zdravým zdrojem, protože obsahují velmi často vysoké koncentrace těžkých kovů. Já už mořské ryby nejím, jednak nechci samu sebe otravovat toxickými kovy a navíc mi i přestaly chutnat. Nejlepšími zdroji omega-3 jsou tučné mořské ryby (např. losos, sardinky, tuňák, makrela), ovšem měly by být vyloveny v čistých vodách.

Běžně sehnatelný losos je ryba pěstovaná v rybích farmách ve špatných podmínkách. Před pár lety jsem četla zajímavou informaci, že maso divokého lososa vděčí své krásné růžové barvě právě přirozené stravě. V rybích farmách jsou lososi krmeni granulemi a jejich maso by bylo za normálních okolností bílé. Proto se lososům do krmiva přidávají barviva, aby bylo docíleno „zdravé“ barvy jejich masa.

Sladkovodní ryby jako úhoř, sumec a pstruh také obsahují omega-3, ale ve srovnání s mořskými rybami jen ve velmi malém množství.

Teď vás možná napadá, co tedy s tím. Nebojte, mám pro vás řešení. Z toho, co o této problematice vím, mi jako nejlepší zdroj živočišných omega-3 vychází krilový olej. Možná jste o něm ještě neslyšeli.

Krill je drobný mořský korýš krunýřovka, ze kterého se získává krásně červený  velmi cenný a na omega-3  bohatý olej. Výhodou je, že je velmi stabilní, nežlukne snadno, protože přirozeně obsahuje červené antioxidační barvivo astaxantin. Takže tento olej je výborný, protože je přirozeně chráněn před žluknutím a nemusejí se do něj přidávat žádné další ochranné látky.

krillí olej v kapslích

Další výhodou krilového oleje je, že obsahuje pro náš organismus lépe dostupné formy omega3 než z rybího oleje, stačí tedy jejich menší množství. Také je bezpečnější z hlediska možného znečištění – krill je níže v potravním řetězci než ryby a tedy do sebe má menší šanci dostat toxické látky. A v neposlední řadě je získávání tohoto oleje šetrnější pro mořský život, krill je snadno a rychle obnovitelný zdroj oproti rybám, jichž ubývá.

Já kupuji a jím krilový olej Dr. Mercola. Není laciný, ale je velmi kvalitní, z čistých vod. Je získáván z krillu žijícího v čistých antarktických vodách, dokonce si můžete na obale najít GPS souřadnice místa, odkud olej pochází.

Je dostupný v podobě kapslí, které jsou velmi příjemné ke konzumaci. Prodávají se i kapsle pro děti s třetinovým množstvím krilového oleje.

krillí olej dr. Mercola

Úžasné účinky krilového oleje si na sobě ověřil i můj dvanáctiletý syn, nadějný šachista. Když si dá krilový olej ráno před turnajem, mnohem lépe hraje, jeho mozek je pěkně „naspídovaný“ :). Takže i když mu krilový olej smrdí (vytlačuji ho z kapsle, protože kapsli nechce polykat), tak si o něj sám před turnaji říká. 🙂

To, myslím, mluví samo za sebe.

Pokud jste alergičtí na korýše, pak pro vás olej z krillu nemusí být bezpečný. Je potřeba to opatrně vyzkoušet.

Já jsem již jednou měla slabší reakci na nějaké mořské plody v jídle. A tak jsem si napoprvé kapsli s olejem rozstřihla a malé množství vložila do úst. Chvíli jsem olej v ústech převalovala, a když se nic nedělo, tak jsem ho spolkla. Po 15 minutách se stále nic nedělo, a tak jsem snědla zbytek obsahu kapsle. Další den už jsem kapsli snědla celou. A snáším ho bez problémů.

Nutno je na závěr říci, že koncentrované zdroje omega-3 (krilový olej) se nedoporučuje lidem se zvýšenou krvácivostí a lidem užívajícím Warfarin.

Tyto informace o zdravých tucích, o tom, jak si umixovat zdravé smoothie, které vás zasytí a doplní vám spoustu cenných živin a ještě mnohem více o zdravé stravě a péči o zdraví najdete v e-booku Jak se detoxikovat a zdravě žít. Podívat se na něj můžete ZDE.

P.S.

Krilový olej dr. Mercola kupuji na e-shopu www.nejenleky.cz. Jinde jsem ho zatím neviděla.

Lněný olej Rapunzel kupuji ve zdravé výživě (bývá v dobře zásobených zdravých výživách) a konopný olej si tam nechávám objednávat. Konopný olej Rapunzel mají i na e-shopu www.lahodnosti.cz.

Ať se vám daří!

 


MUDr. Barbora Müllerová

Průvodce osobním a duchovním rozvojem a po cestách ke zdraví.

Mým posláním je pomáhat druhým ke šťastnému a zdravému životu. Vše, co tvořím, tvořím s radostí, láskou a péčí.

Můžete si ode mně ZDARMA stáhnout e-booky  25 tipů, jak se uzemňovat, Průvodce živou stravou a Očistný klystýr krok za krokem.

Možná se vám bude hodit i úžasné léčivé cvičení z e-booku  Harmonizační cvičení k uvolnění energetických bloků.

Pokud chcete zlepšit své zdraví, určitě mrkněte na e-book Jak se detoxikovat a zdravě žít.

K sebeléčení a seberozvoji můžete využít i léčivé meditace z online kurzu  5+1 meditace pro šťastný život


Komentáře
  1. Zdravím! Se zájmem jsem si přečetla váš článek. A také jsem se podívala na odkaz nejenleky.cz, o kterém píšete, že jediní nabízí Krillí olej. Ale bohužel ho tam nemají…a tak se chci zeptat – nespletla jste se v odkaze?

  2. janka napsal:

    ten olej ma zaujal, lněný olej Rapunzel a konopný olej stejné značky, máte ho vyskúšaný teda zdroj odkial je, lebo na sk mám dost horšie suroviny, horšie sa tu zháňajú…a čo pri histamínovej intolerancii? prípadne celiakii?

    • Oleje Rapunzel jsou německé a velmi kvalitní, dají se běžně sehnat. Asi úplně nerozumím, kam míříte. Předpokládám, že i na Slovensku by měly být ke koupi. S histaminovou intolerancí zkušenosti nemám, asi je potřeba to opatrně vyzkoušet. Celiatikům by tyto oleje neměly dělat potíže.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.