MUDr. Barbora Müllerová

Průvodce osobním a duchovním rozvojem i po cestách ke zdraví

Jak pracovat se strachem

Většina strachů, které v naší civilizované době prožíváme, jsou strachy, které nás omezují. Brání nám dělat věci, po kterých toužíme či nám brání objevovat své možnosti a nové obzory. V tomto článku vám ukážu, jak můžete se svými strachy pracovat, abyste se zbavili jejich nadvlády.

Strach je ve své podstatě velmi prospěšný. Chrání nás před nebezpečím. Ukazuje nám to, co by nás mohlo ohrozit a aktivuje celý organismus k akci, která nebezpečí odvrátí. Ať už je to útok či únik.

Je dobré vědět, že strachu se zcela zbavit nemůžeme a ani to není žádoucí, protože strach je ochranná reakce a v některých situacích je skutečně potřeba.

jak pracovat se strachem

Většina našich strachů nás však nechrání, ale naopak spoutává. Jsou to strachy, které jsme třeba přejali od našich rodičů nebo které jsme si v průběhu života sami nebo s pomocí někoho druhého vytvořili. Tyto strachy nám brání být uvnitř sebe uvolněni a otevřeni novému.

A jak poznáte strachy, které vás chrání, od strachů, které vás spoutávají a omezují?

Velmi jednoduše. Představte si situaci, kdy na vás někdo míří revolverem. Je zcela přirozené a žádoucí v této situaci cítit strach. Aktivuje se hormonální kaskáda, která aktivuje celý váš organismus k možné záchraně.

Představte si situaci, kdy jdete po úzké stezce v horách. Na jedné straně je skála, na druhé hluboký sráz. V situaci, kdy vám uklouzne noha, budete cítit, jak vás obestře strach. Tento strach vás chrání, ukazuje vám, abyste byli při došlapu opatrnější.

A pak si představte situaci, kdy máte mluvit před větší skupinou lidí, třeba před kolegy z práce. A vy cítíte strach. Tento strach vás ale nechrání. Ti lidé, před kterými máte něco říci, vás reálně neohrožují. Strach z toho, předstoupit před větší skupinu lidí a něco pronést, vás spoutává. Jste pak ve stresu a buď se budete vyhýbat proslovu nebo vaše řeč strachem, který budete prožívat, utrpí.

Představte si situaci, kdy jdete sami lesem. Nikde ani noha, a vy přesto prožíváte velký strach. V té chvíli vás nikdo bezprostředně neohrožuje, ale vaše strachem vybuzená fantazie vymýšlí přepadení násilníkem na každém kroku. Tento strach vás také nechrání. Tento strach vás omezuje a spoutává. A místo toho, abyste si užili krás lesa a nasávali jeho hladivou energii, potíte se strachy a srdce máte až v krku.

Někdy už samotné uvědomění, že nám daný strach neslouží, že nás nechrání, může vést k jeho oslabení. Nebo nás dokonce může takto zcela opustit.

jak pracovat se strachem

Sama jsem si prožila už mnoho strachů. A naučila jsem se s nimi pracovat tak, aby mě co nejméně omezovaly. Aby mi dovolovaly dělat to, po čem toužím.

Strach je velmi nepříjemná emoce.

Nikdo nechce dobrovolně prožívat chvíle, kdy se cítí být silně ohrožen. Kdy mu buší srdce a organismus je v poplachové reakci. Proto se mnozí lidé vyhýbají situacím, které u nich strach vyvolávají. Ale tím jsou ve svém životě omezeni a také si znemožňují svůj strach zpracovat a propustit.

Strachům je potřeba čelit.

Ukázat jim čelo. Postavit se k nim čelem. Nedělat, že neexistují, nepotlačovat je, nazahánět je do kouta. Naopak je potřeba je přijmout, prožít, osahat si je, poznat, kdy vznikají, a pak je cíleně oslabovat a propouštět.

Příběh mého strachu:

Před pár lety jsem velmi intenzivně cítila touhu hodně chodit do lesa. Ne vždy se mnou můj muž mohl jít a také jsem často chtěla jít do lesa úplně sama. Aby mě nic nerušilo a já mohla nasávat léčivý klid lesa, jeho krásnou energii.

Můj strach mi ale bránil jít do lesa sama.

jak pracovat se strachem

Mí rodiče mě vždycky varovali, abych nechodila do lesa sama, že by se mi mohlo něco stát. Že mě může někdo znásilnit, ublížit mi. Také média a nejrůznější filmy, které jsem v minulosti viděla, velmi živily mou představivost a můj strach, co všechno za nebezpečenství na mě číhá, když půjdu do lesa bez doprovodu.

Naše lesy jsou ve srovnání s lesy v jiných zemích velmi bezpečné. Těžko potkáte nějakou šelmu nebo jiné zvíře, které by vám mohlo ublížit. Nejobávanějším tvorem našich lesů je podle všeho klíště. A pak člověk. Pro ženu hlavně muž.

Tohle všechno jsem si uvědomovala v době, kdy jsem cítila volání lesa. A protože to bylo volání, které rozechvívalo mou duši, vnímala jsem, že je potřeba, abych se svým strachům postavila čelem. Chtěla jsem chodit svobodně do lesa sama a užívat si to tam.

A tak jsem postupně se svým strachem začala pracovat. Nejprve uvědoměním, že můj strach mě omezuje a nechrání. Začala jsem si uvědomovat a přijímat to, že se něco v lese stát může. Ale že se to může stát třeba i když budu někde v centru města. Nebo že i doma se může něco stát. Prostě že život sám je ve své podstatě „nebezpečný podnik“. Že pocit, že se mi nemůže nic stát, je vlastně iluzí.

Ale pokud bych podlehla strachu, že se něco stane, mohla bych vlastně celý život zabalit rovnou po narození. Nebo ještě dřív. Vždyť i zrození je ve své podstatě „riziková“ akce.

jak pracovat se strachem

Začala jsem důvěřovat tomu, že když mě les volá, tak mi to bude prospěšné. Pustila jsem kontrolu nad svým životem a víc jsem se položila do důvěry. Do důvěry v to, že to je cesta, kterou mám jít.

Začala jsem sama chodit nejdřív jen na kraj malého lesa. Cítila jsem strach, bušilo mi srdce, ale přesto jsem pokračovala. Strach jsem přijímala a nechávala ho ve svém těle projevit.

Když jsem někoho potkala, zvláště když to byl muž, vždy se mi srdce rozbušilo ještě víc. Postupně jsem ale zjišťovala, že se v lese na mě nikdo nevrhá. Že vcelku nikoho nezajímám, že každý má své vlastní „starosti“.

Postupně jsem se otrkávala. Jednoho dne jsem v blízkém lesíku potkala bezdomovce. Byl špinavý, smrděl a já se ho bála. A i když jsem chtěla utéct, nakonec jsem to neudělala, prošla jsem kolem něj a nic se mi nestalo.

Takto jsem se postupně začala cítit v lese stále bezpečněji. A chodila jsem postupně i hlouběji do lesa, prostě tam, kam se mi zrovna chtělo. Nad svým strachem jsem zvítězila.

Pokaždé, když v lese potkám nějakého muže, který mě třeba přátelsky pozdraví či dokonce galantně ustoupí na úzké lesní cestičce, cítím, jak mě to velmi oblažuje. Jak to léčí a uzdravuje místo, kde vzniká můj strach z přepadení.

jak pracovat se strachem

Neříkám, že se mi nikdy v lese nerozbuší srdce. Je to ale čím dál tím vzácnější.

Také mi pomáhá vědomí, že pokud mám projít nějakou zkušeností, tak se jí nevyhnu. Ať už nabere jakoukoliv podobu. Odevzdávám se tak více životu a méně svému strachu.

Se strachem je to jako s očkováním proti alergiím.

Když má někdo třeba sennou rýmu, dostává v zimě a v předjaří malinké dávky látky, která u něj spouští poplachovou alergickou reakci. A dávky té látky se postupně zvyšují. Organismus toho člověka si pomalu zvyká na přítomnost té látky a postupně slaběji a slaběji reaguje na setkání s ní.

Se strachem to můžete dělat podobně.

Pomaličku se začněte vystavovat situacím, které strach spouštějí.

Citlivě si tyto situace dávkujte tak, abyste svůj strach zvládali prožít, ale aby vás to příliš neblokovalo a nevykolejilo. Pomaličku budete získávat zkušenosti, že se vlastně v dané situaci nic nestane. Budete uvnitř sebe silnější a budete si více důvěřovat.

Pracujte se svou pozorností.

V momentě, kdy ucítíte silný strach, je zaměřte se do přítomného okamžiku. Uvědomte si, zda vám v daný moment hrozí skutečné nebezpečí. Zda vás někdo nebo něco bezprostředně ohrožuje. Pravděpodobně nikoliv.

Já to také tak dělám se svými strachy. Vždy se zaměřím do přítomnosti a zjišťuji, že v daný moment bezprostřední nebezpečí nehrozí. Pokud je můj strach hodně silný, nechám ho projevit klidně i tak, že třeba přidám do kroku. Trošku tak snížím stresovou reakci v mém těle, protože jdu do akce – do úniku.

jak pracovat se strachem

Nebo se zaměřím na své tělo a na svůj dech. Zkusím dech zpomalit a prohloubit. Tím můžu strach krásně „vydýchat“. Dostanu se tak více do přítomnosti, snížím stres v mém těle a oslabím bujnou mysl vytvářející katastrofické scénáře.

Se strachem nebojujte. Přijímejte ho a nechte projevit v momentě, kdy vzniká.

A on pak nad vámi bude postupně ztrácet svou moc a bude vás opouštět. Necyklete své strachy tím, že si budete vytvářet strach z toho, že budete mít strach. Berte strach jako součást své cesty životem a jako výzvu a příležitost se s ním vypořádat.

Vnímejte, kam až se vám chce zajít.

Pokud budete cítit příliš silný strach či nelibost, nejděte přes to. Mnoho strachů je ve vás možná uložených dlouho a také mohou vězet hodně hluboko, a tak si dejte čas na to, je postupně zpracovat. Je lépe postupovat pomalu a plnit se důvěrou, než se za každou cenu vrhat do situací, které vás nadměrně vystresují.

Berte v potaz aktuální vnější podmínky dané situace.

Co to znamená?

Momentálně pracuji na strachu, který se objevuje, když ležím sama uprostřed lesa. Zjistila jsem, že na jeho sílu má velký vliv počasí. Když svítí sluníčko, je pro mě mnohem snazší s tímto strachem pracovat, protože ve slunečném dni není tak silný. Daří se mi více se položit do důvěry.

Pokud je však pošmourné počasí, můj strach o dost povyroste. Ve slunečném dni jsem proto odvážnější a když je hodně pošmourno, nenutím se ke stejným „výkonům“.

jak pracovat se svým strachem

Vnímejte vždy i svou momentální vnitřní situaci a zatížení, kterému jste ve svém životě vystaveni.

Pokud se na vás bude valit jedna zatěžující situace či zkouška za druhou, možná nebudete mít zrovna kapacitu čelit strachům, které vás nějak silně neomezují.

Pokud jste třeba pod velkým tlakem, bude lepší, když se budete stavět svým strachům čelem třeba až po nějakém čase, kdy se uvnitř sebe více uvolníte a zklidníte.

Jaký je původ strachů?

Je důležité zmínit, že mnoho strachů nemusí mít nějaké zásadní opodstatnění ve vaší osobní historii. Že můžete cítit strach v situaci, kterou jste sami nikdy neprožili jako traumatickou a ohrožující.

Vnímám to tak, že část strachů se do vás mohla otisknout v útlém dětství, kdy do sebe otiskujeme vše, co nacítíme od svých rodičů. Evolučně je to velmi prospěšný mechanismus, který však v naší civilizované společnosti nyní spíše pracuje proti nám.

Když v historii lidstva došlo k nějakému ohrožení na životě, tato situace se silně zapsala do bytosti člověka, který ji prožil. A aby se potomci dané skupiny lidí do budoucna vyvarovali těchto nebezpečných situací, už jako malé děti do sebe tento strach od rodičů, kteří prožili takovouto zkušenost, otiskly.

jak pracovat se strachem

Část strachů se také předává přímo zapsaných do buněčné paměti těla a tyto strachy jsou pak součástí člověka, který se v daném rodě narodí. A nikdo z žijících předků třeba už nemá konkrétní zkušenost, která k vytvoření strachu vedla. Takovéto strachy se mohou předávat po několik generací.

A některé strachy možná pramení i z nějakých otisků ve vaší duši, které jste si již přinesli na tento svět.

Každý máme jiné strachy.

Je zajímavé pozorovat, jak každého z nás pálí něco trochu jiného.

Někdo v lese může cítit strach z toho, že zabloudí, ačkoliv se mu to třeba ještě nikdy nestalo. Já třeba strach ze zabloudění v lese vůbec nemám. Zato se cítím velmi zranitelná v situaci, kdy ležím sama uprostřed lesa někde pod stromem. Jiné ženy se cítí v lese naprosto bezpečně a cítí strach naopak při setkání se skupinou mužů někde na ulici.

Nedávno jsem potkala ženu se psem, která trošku v lese zabloudila. Říkala, jak je ten les strašidelný a ošklivý, a že už do něj nikdy nepůjde. A já ho přitom mám ráda, chodím do něj často a cítím se v něm bezpečně.

Vaše strachy jsou poplachové reakce, které mohou být různého původu. A můžete s nimi pracovat i tehdy, aniž byste tušili, kde vlastně vznikly.

jak pracovat se strachem

Odborná pomoc je také dobrá.

Samozřejmě můžete v případě, že se na to sami necítíte, využít i odborné pomoci někoho zkušeného, kdo vám pomůže ošetřit místo, kde strach vzniká.

Může to být vhodné v situaci, kdy máte nějaké silné trauma, které jste ještě nevyléčili. Nebo v situaci, kdy cítíte, že strach je silnější než vy.

Může vám pomoci nějaký dobrý psychoterapeut, kineziolog či jiný schopný a zkušený terapeut.

S velkou částí strachů si však můžete poradit sami.

Třeba tak, jako to dělám já. Vězte, že je ve vaší moci se se svým strachem vypořádat. Umenšit ho, abyste mohli dělat to, co po čem toužíte. A být pak celkově více uvolněni a více svobodní.

Také můžete v náročných situacích použít jednoduchou ochrannou techniku. Stačí, když si okolo sebe či okolo nějakého člověka či věci, o kterou se bojíte, představíte světelnou záři.

Nebo můžete poprosit své nehmotné průvodce či celý vesmír, aby vám pomohl a ochránil vás.

Jsou to takové berličky, které skutečně pomáhají. A já sama je také používám.

jak pracovat se strachem

Důležité také je, abyste pracovali i na své celkové životní rovnováze. Na svém vnitřním klidu, na omezení stresu, na dostatečném odpočinku, na tom, abyste svůj život prožívali radostně a spokojeně.

Důležitá je také rovnováha mezi duchovní a materiální částí vašeho života. Abyste byli pevně zakořeněni jako stromy a přitom vaše větve mohly sahat do nebes. Budete pak mít větší kapacitu zvládnout třeba i silné strachy.

Shrnutí:

  1. Uvědomte si, z čeho vlastně máte strach a v jakých situacích se strach objevuje.
  2. Zjistěte, zda vás ten strach chrání či omezuje.
  3. V případě, že vás omezuje, zkuste se více položit do důvěry v život.
  4. Pomaličku si dávkujte situace, které strach vyvolávají, a posilujte se tím, že danou situaci zvládnete a nic se vám nestane.
  5. Vnímejte přitom svou momentální připravenost čelit strachu a nezajděte příliš daleko.
  6. Strach přijměte, nebojujte s ním a nechte ho projevit ve svém těle. Tak bude ztrácet svou moc a bude postupně slábnout.
  7. Když se strach objeví, zaměřte se do přítomnosti, do těla, na dech. Snižte svůj stres třeba prohloubením a zpomalením dechu nebo třeba nějakým pohybem.
  8. Postupně zvyšujte dávky – vystavujte se náročnějším situacím, a tak strach otupujte.
  9. Pokud máte strachů víc, zkuste začít strachem, který je slabší a postupně se sebou sbírejte zkušenosti a posilujte svou sebedůvěru. Nebo naopak můžete začít strachem, který vás omezuje, když cítíte volání své duše. A můžete začít třeba i strachem, který vás omezuje nejsilněji. Je to plně na vás.
  10. Pracujte i na své celkové životní rovnováze.

Tím, že překonáte nějaký svůj strach, se můžete velmi osvobodit. Naše slabiny, se kterými se úspěšně vypořádáme, jsou pak často našimi největšími dary.

Postavit se čelem svému strachu chce však jistou dávku odvahy. Ale velmi se to vyplatí.

Přeji vám, ať se vám daří se svými strachy pracovat tak, aby vás už neomezovaly.

P.S. Byl vám tento článek přínosný? Budu moc ráda za vaši zpětnou vazbu.

 


MUDr. Barbora Müllerová

Průvodce osobním a duchovním rozvojem a po cestách ke zdraví.

Mým posláním je pomáhat druhým ke šťastnému a zdravému životu. Vše, co tvořím, tvořím s radostí, láskou a péčí.

Můžete si ode mně ZDARMA stáhnout e-booky  25 tipů, jak se uzemňovat, Průvodce živou stravou a Očistný klystýr krok za krokem nebo také kratší pdf dokumenty 7 kroků, jak se naučit používat svůj vnitřní kompas, Půst - očista těla i ducha v otázkách a odpovědích, Vodní meditaceJak souvisí osobní rozvoj a péče o zdraví.

Možná se vám bude hodit i léčivé cvičení z e-booku  Harmonizační cvičení k uvolnění energetických bloků.

Pokud chcete zlepšit své zdraví, určitě mrkněte na e-book Jak se detoxikovat a zdravě žít.

K sebeléčení a seberozvoji můžete využít ucelený online kurz Medituj a žij víc.

A pokud byste rádi využívali úžasné moudrosti spánku a snů, pomůže vám e-book Spánek jako lék a zdroj sebepoznání.

Ke krásným prožitkům vám pomůže e-book Jak v životě prožívat více rozkoše.


Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Blog prošel v 11/2017 rekonstrukcí.

  • Líbí se vám tu? Odebírejte novinky.

  • sny, významy snů

  • Nejnovější příspěvky
  • Rubriky
  • Přidejte se na Facebook – novinka
  • Sledujte mě na Instagramu – novinka
  • Archiv příspěvků